Jeżeli zastanawiasz się, jak napisać CV, podziel tworzenie życiorysu na poszczególne sekcje: dane kontaktowe, podsumowanie zawodowe, doświadczenie, umiejętności i wykształcenie. Jak dobrze napisać CV? Pamiętaj o klauzuli RODO, zachowaj spójną formę i jednolitą czcionkę, stosuj pogrubienia. Cały dokument powinien zmieścić się na jednej, maksymalnie dwóch stronach. 
Szukasz szczegółowych informacji, jak napisać CV? Przeczytaj i naucz się robić to krok po kroku!

Co powinno zawierać CV? Czy trzeba wpisywać wszystkie informacje?

Profesjonalny życiorys musi zawierać wymienione wyżej sekcje, z czego każda z nich powinna być odpowiednio rozwinięta. Wszystkiego dowiesz się w dalszej części tekstu. Jeżeli zastanawiasz się, co napisać o sobie w CV, pamiętaj, że nie trzeba podawać wszystkich informacji, ponieważ zwięzła forma jest bardziej wygodna do czytania. Niepotrzebne dane wprowadzają też zbędny chaos. Nie podawaj adresu, wieku, daty urodzenia, stanu cywilnego, ani całej historii zatrudnienia i edukacji. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak powinno wyglądać CV oraz jaką kolejność zachować
  • Jak napisać dobre CV i wyróżnić się wśród kandydatów
  • Jakie umiejętności wpisać w CV i gdzie je umieścić

CV – jak napisać je krok po kroku?

Na początek warto określić cel pisania dokumentu. Ma być to Twój zwięzły i konkretny życiorys, który zachęci do zaproszenia Cię na rozmowę rekrutacyjną. Kolejną rzeczą jest to, do kogo skierowane jest CV. Przyszłemu pracodawcy przydadzą się informacje na temat Twoich kompetencji związanych ze stanowiskiem, dlatego możesz pominąć pozostałe kwestie.

Jak wygląda CV krok po kroku? 

  1. Dane osobowe i kontaktowe. Imię, nazwisko, telefon i email. 
  2. Podsumowanie zawodowe. Kilka zdań streszczających profil kandydata.
  3. Doświadczenie zawodowe, uwzględniające okresy zatrudnienia, nazwy firm, zajmowanych stanowisk i kluczowe obowiązki, może zawierać również osiągnięcia. 
  4. Umiejętności, czyli zbiór kompetencji ważnych w pracy, o którą się starasz. Jakie umiejętności w CV? Podziel je na kompetencje twarde (specjalistyczne, merytoryczne) i miękkie (cechy związane z Twoją osobowością). 
  5. Wykształcenie. Okres edukacji, nazwa uczelni lub szkoły i uzyskany tytuł.
  6. Znajomość języków obcych, określona za pomocą wybranej skali.
  7. Kursy i uzyskane certyfikaty. Krótka informacja o miesiącu, roku i tytule odbytego szkolenia. 
  8. Zainteresowania, dwie lub trzy pozycje, które mogą, ale nie muszą być związane z branżą.
  9. Klauzula RODO. Każdy, kto chce dowiedzieć się, jak poprawnie napisać CV, powinien pamiętać o klauzuli. Bez niej życiorys może zostać odrzucony z powodu braków formalnych. 

Jak napisać dobre CV, aby otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną?

Śmiało możesz potraktować tworzenie życiorysu jako projekt. Najpierw określ, z jakiego szablonu chcesz skorzystać. Sprawa jest łatwa, gdy korzystasz z Generatora CV, ponieważ wszystko stworzysz w 5 minut. Jeśli zastanawia Cię, jak napisać CV w Wordzie weź pod uwagę, że będzie to bardziej czasochłonne niż skorzystanie z gotowego szablonu. Musisz przemyśleć rozmieszczenie elementów i dobór czcionki, zastosować odstępy i pogrubienia. Na koniec warto przekonwertować plik do formatu PDF, by sekcje nie uległy przemieszczeniu, gdy będą otwierane na innym urządzeniu. Spójne i estetyczne CV zachęci rekrutera do zaproszenia Cię na rozmowę. 

Benefity
Benefity